Zamknij

Gotówka czy karta – na co stawiają Polacy podczas zakupów?

13:14, 04.08.2023 art. sponsorowany Aktualizacja: 13:15, 04.08.2023
Młody mężczyzna płacący telefonem przy ladzie w kawiarni Młody mężczyzna płacący telefonem przy ladzie w kawiarni

Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości – Polacy podczas codziennych zakupów coraz częściej płacą bezgotówkowo, i to nie tylko w dużych marketach, ale także w niewielkich, lokalnych sklepach. Ma na to wpływ m.in. rosnąca dostępność terminali płatniczych dla małych i średnich przedsiębiorstw, do czego przyczynił się Program Polska Bezgotówkowa. 

W ostatnich latach w Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost popularności płatności bezgotówkowych – początkowo tylko kartowych, a od niedawna, dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii, również przy pomocy smartfonów i zegarków. Badanie przeprowadzone na zlecenie Fiserv Polska jednoznacznie potwierdza obserwowane trendy – wynika z niego, że bezgotówkowo płaci już 70% Polaków: 41% za każdym razem, gdy ma taką możliwość, 19% kilka razy w tygodniu, a 10% – raz w tygodniu. Niczym zaskakującym nie jest fakt, że płatności bezgotówkowe są domeną ludzi młodych – wybiera je ponad 80% respondentów od 18. do 39. roku życia, ale… korzyści płynące z transakcji bez użycia gotówki widzą także seniorzy. W ten sposób przynajmniej raz w tygodniu rozlicza się prawie 40% osób powyżej 70. roku życia1. 

Płatności kartą nie tylko w marketach 

Z innego badania, również przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska, wyłania się obraz klienta, który chce płacić bezgotówkowo… właściwie wszędzie. 80% klientów rozlicza się przy pomocy karty, zegarka lub telefonu w dużych marketach, a ponad 65% – na stacjach benzynowych. 60% respondentów płaci bezgotówkowo zarówno w niewielkich osiedlowych spożywczakach i piekarniach, jak i w aptekach, 50% – w drogeriach oraz sklepach kosmetycznych, zaś 48,5% – w restauracjach. Kolejne na liście są m.in. salony fryzjerskie i kosmetyczne, gabinety lekarskie oraz warsztaty samochodowe2. Wszystko to pokazuje, jak powszechne stały się płatności bezgotówkowe – klienci oczekują ich dostępności w zasadzie w każdym sklepie czy punkcie usługowym. 

Program Polska Bezgotówkowa – przełom dla przedsiębiorców 

Na rosnącą popularność płatności bezgotówkowych w naszym kraju składa się kilka czynników. Po pierwsze – Polacy są coraz bardziej otwarci na nowoczesne technologie, potrafią się nimi posługiwać i nie są one dla nich obce. Po drugie – konsumenci doceniają korzyści, jakie wiążą się z płatnościami bezgotówkowymi, takie jak szybkość, wygoda i bezpieczeństwo. Po trzecie – liczba terminali płatniczych w naszym kraju znacznie wzrosła. 

Duży wpływ na to ma na to przede wszystkim prowadzony od kilku lat Program Polska Bezgotówkowa, w ramach którego małe i średnie firmy mogą otrzymać terminal płatniczy za 0 zł i korzystać z niego bez dodatkowych opłat przez rok lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł. W zależności od potrzeb firmy może to być stacjonarny lub mobilny terminal płatniczy, PIN pad kasowy albo terminal płatniczy w telefonie

Jak wynika z ostatnich danych, do końca 2022 r. wśród beneficjentów Programu znalazło się ponad 408 tys. przedsiębiorstw – otrzymały one ponad 560 tys. urządzeń, przy pomocy których zrealizowano ponad 1,3 mld transakcji o łącznej wartości ponad 75 mld zł3! 

Więcej informacji na temat Programu Polska Bezgotówkowa znajdziesz na stronie internetowej PolCard from Fiserv. 

1) Ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/ponad-70-proc-polakow-regularnie-placi-bezgotowkowo/. Dostęp: 17.07.2023 

2) Prawie 81 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w większych marketach. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/polacy-najczesciej-placi-bezgotowkowo-w-wiekszych-marketach/. Dostęp: 17.07.2023 

3) Polska Bezgotówkowa kończy 2022 rok miliardową transakcją. Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/polska-bezgotowkowa-konczy-rok-2022-miliardowa-transakcja. Dostęp: 17.07.2023 

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%